01 Odważ się

Świat można zdobyć jedynie poprzez działanie, a nie poprzez rozmyślanie.
Ręce są narzędziem umysłu!

Sparring to nowy, autorski sposób realizacji procesów rozwojowych szybko, intensywnie i z pełnym wsparciem. To inteligentna, lecz nie zawsze miła rozmowa. To raczej miękka potyczka. Przyjacielska kłótnia. Kontrolowany pojedynek.

Sparring nie ogranicza się do zwiększania umiejętności. Sprzyja pełnemu rozwojowi potencjału i ducha walki. Wyzwala energię potrzebną do realizacji śmiałych wizji. Otwiera na nowe możliwości i skutecznie zwalcza stare przyzwyczajenia.

Sparring to autorska mieszanka: humoru, konfrontacji i życzliwości. Sparring nie jest chłodną potyczką.

To logiczny, choć niepozbawiony emocji pojedynek, który odkrywa nowe pokłady możliwości i daje przestrzeń do rozwoju. To także niezbędny krok po wielu latach standardowych ścieżek szkoleń i coachingów, kiedy prym wiodło zrozumienie, akceptacja i profesjonalne zdystansowanie ze strony trenerów. Tylko jak długo można zgadzać się ze wszystkimi?
Podczas sparringu – przeciwstawiając się trenerowi, kwestionując prawdy i bojkotując dotychczasowe metody – można dojść do własnego, głęboko rozumianego sensu i bez obaw ruszyć swoją drogą. Wreszcie mieć jasność i pewność.

02 Wybierz mądrze

W sparringu chodzi o dobór partnera.
Nie ma sensu trenować z kimś słabszym od siebie.

Sparring zakłada w pełni intencjonalne działanie trenera, który świadomie wykorzystuje nieoczywiste metody i techniki komunikacji, by poznać nowe obszary umysłu i uczuć klienta.
Oprócz biegłości komunikacyjnej, umiejętności szybkiego wyciągania wniosków, ripostowania, a także kwestionowania i argumentowania, trenerzy wykorzystują też czystą prowokację i humor, by odkryć prawdziwe emocje klienta.

Właśnie na tych emocjach opiera się faktyczna zmiana i rozwój. To one popychają do przodu.
W sparringu klient dostaje informację zwrotną na bieżąco. Jest mu potrzebna, by wiedział, jak otoczenia odbiera to, co robi. Gdy pozna reakcję, sam orientuje się, co się z nim dzieje.

W biznesie nie pracuje się na teoretycznych modelach.

Nie ćwiczy się zaimprowizowanych scenek. Trudno też trzymać się bezpiecznych granic, chować emocje i unikać podbramkowych sytuacji. Częściej walczy się z konkurentami – tymi zewnętrznymi, ale też i wewnętrznymi – niż pracuje nad „wspólnym dobrem” czy kompromisem. Ciężko też oczekiwać, że biznesowi rywale będą wyrozumiali, empatyczni i pomocni - niczym trener podczas szkolenia.

Zatem po co ćwiczyć to na szkoleniach? Skuteczniej sparrować.

03 Sprawdź

Sparring oznacza zgodę na doświadczanie oraz odwagę w przyjmowaniu i analizowaniu ciosów.

Sparring jest wymagający. Klient musi mieć wysoką samoświadomość i jasno sprecyzowany cel. Może jeszcze nie dostrzegać wszystkich swoich możliwości, ale z pewnością musi mieć w sobie gotowość i otwartość na ich poznanie.

Na konfrontację z innym punktem widzenia. Nie tylko po to, by go przyjąć, lecz by zrozumieć, dlaczego należy go definitywnie odrzucić.

Sparring jest rozwiązaniem, gdy trzeba prężnie reagować, charyzmatycznie przewodzić i bohatersko bronić wyników, a od właściwych decyzji zależy wiele.

Sparring wybierają ci, którzy lubią płynąć pod prąd. Chętni do rozwoju, wyjścia poza strefę własnego komfortu. Wszyscy, którzy są otwarci na eksplorację szerszej perspektywy. Sparring sprawdza się jako etap przygotowujący firmy, zespoły i liderów, których czeka zmiana. Pozwala wówczas w bezpiecznych warunkach przetestować najbardziej niespodziewane scenariusze.

Jako metoda rozwojowa sparring polecamy menedżerom, osobom decyzyjnym oraz tym, którzy na co dzień przewodzą innym. Także trenerzy i coachowie, którzy chcą wyjść poza bezpieczny schemat rozmowy z klientem – by wiedzieć jak i kiedy zadać stymulujący „cios” - powinni poznać sparring.